Od połowy października 2023 r. w naszej szkole rozpoczęliśmy spotkania na godzinach wychowawczych z uczniami klas: I Branżowej w zawodzie kucharz i cukiernik , I Technikum Hotelarstwa i II Branżowej w zawodzie kucharz, realizując program profilaktyczno-wychowawczy pt. „Projekt LUSTRO”.
Na lekcjach wspólnie próbujemy m.in. rozwinąć umiejętności związane z ukierunkowaniem i wyrażaniem emocji, wzmocnić poczucie własnej wartości, rozwinąć umiejętność komunikacji z innymi ludźmi. Prowadzimy rozmowy o problemach i dylematach adolescentów.
Nauczyciele – wychowawcy są przygotowani do spotkań z młodzieżą. Realizacja celów Projektu Lustro pozwala młodzieży lepiej poznać siebie samych i rówieśników. Zrozumienie emocji i ich źródeł to pierwszy krok do akceptacji własnej osoby, ale także drugiego człowieka. Dzięki otwartej rozmowie, w atmosferze tolerancji i zaufania, młody człowiek może dostrzec swoją wartość w danej grupie oraz umiejscowić się w społeczeństwie. Uzyskana w ten sposób równowaga emocjonalna i świadomość w różnych aspektach, tak psychicznych jak i fizycznych, pozwala młodzieży radzić sobie z poszczególnymi sytuacjami w sposób spokojny i bez używek.
Celem programu Projekt Lustro jest wspieranie rozwoju uczniów i wzmacnianie postaw i umiejętności sprzyjających podejmowaniu konstruktywnych decyzji i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach.
Cel główny wspierany jest realizacją celów szczegółowych takich jak:
- Wzmocnienie poczucia więzi uczniów ze szkołą poprzez wspieranie życzliwej atmosfery w klasie, wzmocnienie zaufania, poczucia bezpieczeństwa i wsparcia w kontaktach pomiędzy uczniami oraz w relacji z wychowawcą klasy.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności prospołecznych m.in: podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, radzenia sobie z emocjami, rozwiązywania konfliktów, proszenia o pomoc, udzielania wsparcia rówieśniczego
- Zwiększenie u uczniów poziomu pozytywnego myślenia o sobie poprzez wzmacnianie świadomości o swoich mocnych stronach, uczenie umiejętności dostrzegania pozytywów, radzenia sobie z trudnymi emocjami
- Inicjowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających dyskusji i uczeniu się radzenia sobie z wyzwaniami w ważnych dla młodych ludzi obszarach.
- Zwiększenie wiedzy uczniów o zdrowiu człowieka, wpływie zachowań i podejmowanych decyzji na rozwój fizyczny i psychiczny.
Osoby odpowiedzialne za realizację programu „Lustro” to:
- Anna Płaneta (pedagog specjalny, psycholog),
- Katarzyna Krakowiak (wychowawca klasy I TH),
- Karolina Domoradzka ( wychowawca klasy II BK).